Kulttuuri|Yhteiskunta 2018-05-10 16:07

Kuvaus:

Huomioita eletystä kulttuurista ja yhteiskunnasta.

***

Kristinusko: Länsimaisen ihmisen osana on elää juutalaisten vedättämää vitsiä. Niinpä ihmiset eivät halua totuutta tai oikeudenmukaisuutta vaan höristä yhteishörinää, joka edustaa kumpaakin.

Oikeus ei ole hyvä (riittävä) toiminnan perusta, pitää olla jokin muu. Jos joku puhuu oikeuksista, jotain on vialla - siellä rynnitään. Se ei ehkä ole välttämätönkään, pakko voi ohittaa sen - tämän voi kääntää oikeudeksi, mutta ei se ole sama asia - motiivi ei silloin ole oikeus vaan juuri pakko (velvollisuus). Pakko taas toimii riittävänä perusteena vain tämän yhden kerran eikä sitä voi enää korjata - jotain meni rikki ja sen kanssa on elettävä niin kauan kuin se kestää (vrt. myöhästyneisyys).

Luonnon kiertokulku: ei ole mitään neutraalia luonnon kiertoa, on vain luonnontuhon liikkeelle laskemista.

Kulttuurin ihme|perversio: kulttuuriperversio kuluttaa elävästä kuolleeksi, kulttuurin ihme kuluttaa kuolleesta eläväksi.

Ihmiskeskeisyys: Kun sanotaan että maapallo täytyy säästää lapsille, nojataan ihmiskeskeisyyteen itsekeskeisellä ja pinnallisella tavalla. Planeetassa täytyy itsessään olla jotain arvokasta. Ihminen ei ole antanut tälle planeetalleen mitään lisää, vaan ainoastaan varastanut toisilta lajeilta ja tappanut kiitokseksi - tämä pätee koko ihmisen kulttuuriin.

***

Kaupallisuus: Kuolema jyllää välillä niin kestävästi, että kukaan ei oikeastaan kadu enää mitään, mennään vain eteenpäin. Raadonsyöjän kitaan kaikki, ja kaupalliseen sähköteknologisten impulssien jatkumoon.

Mainostaja varastaa hälytettävyydet turvotettuun estetiikkaan. 

Paradoksit, tuotteistaminen, latteudet: Monenlaista voi sanoa, mutta ei välttämättä samassa järjestelmässä. Kannattaako reuna-alueen epävarmuuksia kuitata jollain latteudella joka muuttaa järjestelmän heti kuolettavaksi. Yhteiskunnassa on se vika, että se haluaa että kaikki huononnetaan pohjaan saakka.

Porvari myy turismille toisten kotien lisäksi omansakin, ei se ole niin tarkkaa, kunhan kauppa käy.

Työn hinta ei saa olla liian korkea. Tämä tarkoittaa ensinnäkin sitä että työttömyyttä on jäätävä, koska muuten hinta nousee liikaa. Tämän lykkäämiseksi työnhakijoita on lisäksi painostettava perusteetta (kaikki he eivät voi saada työtä), ettei hinta nouse liian varhain, ja menetetään hallinta.

Ajan vaatimukset: Onko typerämpää johtotähteä kuin tämän ajan vaatimukset.

Dystopiat/scifi: Joissain uusissa elokuvissa, reaalinen nykyaika on standardi jota esitetty dystopia ei suvaitse, eikä siis suostu noudattamaan. Viihde ei näe, että nykyaika on juuri se manipuloitu aivopesun ongelma itsessään, joka estää ongelman ja todellisuuden näkymisen.

Kauhu elokuvista löytyy erilaisista draamoista, jonka tuottavat henkilöt jotka sotkevat asiansa eivätkä saa niitä korjattua - kauhu on siinä mitä he saavat aikaan (oheisvaikutus).

Teknologia: Tekoälyn ja kyborgisoitumisen ympärillä on se ongelma että sillä tavoitellaan pysyvää flow-tilaa tilanteessa jossa koko yhteiskunnallinen järjestely on vedätetty. Sitä (kuten muuta teknistä muuntelua) käytetään niiden ongelmien peittämiseen jotka tällä järjestelyllä ovat syntyneet.

Selittämätön: tieteellinen maailmankuvan on kallonpaukutusta, jonka jäljiltä löytää lähinnä kuolleita lintuja. Mikä sellainen moukari on? Sellainen joka työntää kaiken aikaa pois näkyvistä siten että mitään ei koskaan ollutkaan.

***

Pelikenttä: Yhteiskunnan turvaverkossa on se huono puoli että se on varsinaisesti valtapelin ennakoitavuutta varten järjestetty systeemi.

Koirista ei ole muuhun kuin pudottamaan se joka niiden avulla on alunperinkään kohonnut.

Samanaikaisuus on aallon harja - joku kaivaa jo hautaasi.

Esoteerisuuteen ei enää ole varaa kun kaikki kulttuurin kätkemä omahyväisyys on kestämätöntä - samalla muuttuu kuoriloksi jolla ei ole omia haluja.

Yksityinen|Julkinen: koko kysymys lakkaa olemasta kun mitään yksityisyyttä ei ole. Jokaisella pyrkimyksellä yksityisyyteen on seuraukset (välitön vaikutus). Ainoa raja yksityisyyden suunnassa on ettei jaksa enempää, ja se ei voi olla ensimmäinen ongelma.

Luokka: »
Avainsanat:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
http://raulihaverinen.fi/?id=255