Kulttuuri | Yhteiskunta 2018-05-10 16:07

Kuvaus:

Huomioita eletystä kulttuurista ja yhteiskunnasta.

***

Kristinusko: Länsimaisen ihmisen osana on elää juutalaisten vedättämää vitsiä. Niinpä ihmiset eivät halua totuutta tai oikeudenmukaisuutta vaan höristä yhteishörinää, joka edustaa kumpaakin. "Juutalaisten kuninkaasta" kai varsinaisesti oli vastuussa roomalainen Pontius Pilatus, mutta onhan meillä joululaulut - niitä voi laulaa kuka tahansa.

Oikeus ei ole hyvä (riittävä) toiminnan perusta, pitää olla jokin muu. Jos joku puhuu oikeuksista, jotain on vialla - siellä rynnitään. Se ei ehkä ole välttämätönkään, pakko voi ohittaa sen - tämän voi kääntää oikeudeksi, mutta ei se ole sama asia - motiivi ei silloin ole oikeus vaan juuri pakko (velvollisuus). Pakko taas toimii riittävänä perusteena vain tämän yhden kerran eikä sitä voi enää korjata - jotain meni rikki ja sen kanssa on elettävä niin kauan kuin se kestää (vrt. myöhästyneisyys).

Luonnon kiertokulku: ei ole mitään neutraalia luonnon kiertoa, on vain luonnontuhon liikkeelle laskemista.

Söpö koiranpentu ei ole eläinystävällisyysasia. Koiran tarkoitus on saada kaikki muut eläimet hallittavaksi, ja luonto tuhottavaksi. Nämä korvataan uusilla koirilla ja kuolemalla.

Kulttuurin ihme|perversio: kulttuuriperversio kuluttaa elävästä kuolleeksi, kulttuurin ihme kuluttaa kuolleesta eläväksi.

Elämyshakuisuus etsii leikkikaluja, ja siitä on lyhyt matka rääkkäämiseen. Tästä elämyksestä tulee paha olo niille jotka joutuvat roikkumaan tässä ilmapiirissä.

Ihmiskeskeisyys: Kun sanotaan että maapallo täytyy säästää lapsille, nojataan ihmiskeskeisyyteen itsekeskeisellä ja pinnallisella tavalla. Planeetassa täytyy itsessään olla jotain arvokasta. Ihminen ei ole antanut tälle planeetalleen mitään lisää, vaan ainoastaan varastanut toisilta lajeilta ja tappanut kiitokseksi - tämä pätee koko ihmisen kulttuuriin.

"Me ei olla apinoita": Ihmisen tärkein verrokki eivät ole apinat tai nisäkkäät ylipäänsä (ne voivat kyllä olla mieluisia). Kun ihminen on luulotellut ja tavoitellut poistumista luonnosta, se on ajatellut nisäkkäitään.

Onnettomat yhteenliittymät: Roskien siivoaminen ei ole positiivinen ympäristöteko - roskat ja linnut eivät kuulu yhteen.

Kasvissyönti lihansyöjän tapaan ratkaisee vasta välittömän materiaalisen ongelman. Niin kauan kuin ihminen etsii (haluaa) "maukkautta" ja "mureutta" hän toimii ja ajattelee mekaanisesti lihansyöjän tavoin.

Ihmeet: Verrattuna keskusteluun kirjoituksessa voi nähdä sen huonon puolen, ettei se tiedä mistä sitä milloinkin kannattaa lukea, ellei se sitten itse osaa käännellä itseään. (Johdattuvuus)

Ihminen ei ikinä korjaa huonoa perusvirettään (vedätystään) vaan menee eteenpäin; sakottaa ja pelleillä.

On jotenkin surkeaa, että maailma tuhoutuu, ja ihmiset haluavat... viettää grillijuhlia – voittajat, selviytyjät.

***

Paradoksit, tuotteistaminen, latteudet: Monenlaista voi sanoa, mutta ei välttämättä samassa järjestelmässä. Kannattaako reuna-alueen epävarmuuksia kuitata jollain latteudella joka muuttaa järjestelmän heti kuolettavaksi. Yhteiskunnassa on se vika, että se haluaa että kaikki huononnetaan pohjaan saakka.

Luovuus on keskustelunaiheena turhaa pelleilyä. Kaikki menee mainostoimistojen vedätyksessä. Porvarien yhteinen perusjyrä, uusi ja tehokas lupavirastosuunnitelma on tästä hyvä esimerkki.

Kaupallisuus: Kuolema jyllää välillä niin kestävästi, että kukaan ei oikeastaan kadu enää mitään, mennään vain eteenpäin. Raadonsyöjän kitaan kaikki, ja kaupalliseen sähköteknologisten impulssien jatkumoon.

Mainostaja varastaa hälytettävyydet turvotettuun estetiikkaan.

Porvari myy turismille toisten kotien lisäksi omansakin, ei se ole niin tarkkaa, kunhan kauppa käy.

Porvarin ylpeys: porvari kantaa ylpeydellä jokaisen mainoksen.

Porvarin unelma: sääntö-suomen sijaan täydellinen slapstick-opportunismin vapaus (takapajula).

Vapaus perustuu omistusoikeudelliseen vedätykseen, jolla toisesta tulee välittömästi pelinappula.

Porvari haluaa vapauksia että voi toimia pakosta. Tämä on siinä mielessä oikeaa etsivä asetelma, että jossain on aina pakottavampi ja perustavampi syy. Nyt hän lähinnä haistaa opportunismin tuulet ja haluaa seurata lähtönsä hetkeä esteettä - tämän hän myy ihmisille pakkona. Samalla todellisuus korvautuu "realiteeteilla".

[Osa teksteistä siirretty sivulle Valtasuhteita.]

Porvarit ovat narsistisia kakaroita. Mitään ei saa olla edessä, ja kaikki omassa käskytyksessä. Minkälaiset puitteet jää kun kaikki rajoitteet puretaan. "Villi viidakko"? Kaikki haluavat sotaa? Kaikki haluavat sotaa jonka tietävät voittavansa.

Maalaisjärjellä mennään aina eteenpäin, hyvässä uskossa.

***

Ajan vaatimukset: Onko typerämpää johtotähteä kuin tämän ajan vaatimukset.

Feministit valittavat, että elokuvissa ei ole sopivia roolimalleja naisille. Heissä on se vika, että he eivät näe että siellä ei ylipäänsä ole. (He saattavat esittää kritiikkiä miestyypeistäkin, mutta jostain syystä hyväksyvät ne.) Elokuvissa on pelkkää vääristynyttä häiriötä.

Dystopiat/scifi: Joissain uusissa elokuvissa, reaalinen nykyaika on standardi jota esitetty dystopia ei suvaitse, eikä siis suostu noudattamaan. Viihde ei näe, että nykyaika on juuri se manipuloitu aivopesun ongelma itsessään, joka estää ongelman ja todellisuuden näkymisen.

Pahantahtoisten ufojen tulon dystopia ja antipatia peilaa ihmisen oman avaruuteenlähtöpyrkimyksen suhdetta alkutilaansa. Sen luonnonvarojen riiston ja alistamisen tekevät ihmiset kaiken aikaa ihan itse. Tuossa dystopiassa se vain kuvataan lyhyelle aikavälillä, otettuna pois ihmisiltä, ja massiivisena voimaerona, jolloin se tulee nähtäväksi.

Elokuvien sankarit taistelevat sellaista vastaan jota ihmisyys itse edustaa.

Kauhu elokuvista löytyy erilaisista draamoista, jonka tuottavat henkilöt jotka sotkevat asiansa eivätkä saa niitä korjattua - kauhu on siinä mitä he saavat aikaan (oheisvaikutus).

Teknologia: Tekoälyn ja kyborgisoitumisen ympärillä on se ongelma että sillä tavoitellaan pysyvää flow-tilaa tilanteessa jossa koko yhteiskunnallinen järjestely on vedätetty. Sitä (kuten muuta teknistä muuntelua) käytetään niiden ongelmien peittämiseen jotka tällä järjestelyllä ovat syntyneet.

Teknologistuva yhteiskunta on läpimainostettu helvetti - skitsouskoteltu pakkousko johonkin käsittämättömään erinomaiseen jota ei voi edes ajatella. Planeetta maa on tosiaan menossa kohti suurta tuhoa, mutta koko yhteiskunta huutaa vauhtia jota pitää lisätä. Silti, käännettynä: onko se heittovauhti jolla ihminen avaruuden (tosiaan) "valloittaa". Ihanaa!

Kaikki haluavat vedätyshallintaa - kukaan ei halua lähteä mihinkään ristiriitaiseen.

***

Mitattavuus ja todistelu on ulkoisuuden epätoivon keskeinen määre.

Selittämätön: tieteellinen maailmankuvan on kallonpaukutusta, jonka jäljiltä löytää lähinnä kuolleita lintuja. Mikä sellainen moukari on? Sellainen joka työntää kaiken aikaa pois näkyvistä siten että mitään ei koskaan ollutkaan.

Objektiivinen terveystutkimus olisi sellaista joka huomioi mitä muualla tapahtuu samanaikaisesti kun etuoikeutettu nauttii nostattavan terveysvaikutuksensa.

Tahdottomuus ja keskittymättömyys johtuu elämisestä hyväksymässään yhteisössä jota ei hyväksy (kannattelu).

Kierkegaardin laadullinen ero saattoi olla keräilijä–metsästäjä|karjatalous. Lihatalous yhdistettynä tähän laatueroon on kuin (pakollinen) kalmankallo, jossa karjatalous moittii metsästäjän lyhytnäköisyyttä.

Käsitteet latistavat ulkoisena sitä mitä ne yrittävä hahmotella, sitä helpommin mitä tärkeämmästä asiasta on kyse (taantuminen). Siksi negatiivisen kuvauksen houkutus; toisaalta sanoja pyritään käyttämään vaikka unohdetaan mikä vaara niihin liittyy (väärä lähestyminen, johdattuvuus).

***

Pelikenttä: Yhteiskunnan turvaverkossa on se huono puoli että se on varsinaisesti valtapelin ennakoitavuutta varten järjestetty systeemi.

Suomalaisuus on Venäjän pelolla perusteltua vainovaltaa. Suomesta kirjoittaminenkin jättää ala-arvoisen jälkimaun ja häpeän, että on edes sortunut siihen, alistunut ajattelemaan näitä henkilöitä olemassaolevina ja vakavastiotettavina.

Koirista ei ole muuhun kuin pudottamaan se joka niiden avulla on alunperinkään kohonnut.

Jos on jumalattomuuden ajojahti tavoittaa ihmiset koiramaisuuksistaan, kissamaisuus on täysi kaaos.

Samanaikaisuus on aallon harja - joku kaivaa jo hautaasi.

Voimantuntoiset, kun saatte työnne valmiiksi, joku saattaa haluta ottaa sen teiltä, joku saattaa jopa sen työn teettää. Te olette tappaneet naamionne, ja tehneet itsestänne näkyvän.

Esoteerisuuteen ei enää ole varaa kun kaikki kulttuurin kätkemä omahyväisyys on kestämätöntä - samalla muuttuu kuoriloksi jolla ei ole omia haluja.

Populismin nousun olennainen taustatekijä on se virkamieskielen tasapäistävyys, jossa myös itse tiede on mukana, ja jossa joka elämän ilmiö yritetään mahduttaa samaan kieleen, ja sen käytön byrokratian samaan kaikkialle etenevä kaavaan. Mikä ei mahdu tähän kieleen, suljetaan pois. En todellakaan usko että populisteilla on ratkaisua tähän, mutta se on saanut heidät ahdistumaan, ja se sama asia saa ahdistumaan myös heistä. Koiran häntäkö tätä kieltä kirjoittaa?

Humanismi ei välttämättä huomioi ihmiskeskeistä ajattavuuttaan - ja siinä se(kin) joutuisi huomioimaan aggressiivisuutensa.

Yhteisöllisyyden merkityksellisyyden helvetti on se että kaikki mitä tekee menee toisille pelleiltäväksi.

Yksityinen|Julkinen: koko kysymys lakkaa olemasta kun mitään yksityisyyttä ei ole. Jokaisella pyrkimyksellä yksityisyyteen on seuraukset (välitön vaikutus). Ainoa raja yksityisyyden suunnassa on ettei jaksa enempää, ja se ei voi olla ensimmäinen ongelma.

Teknologia ei ole olennainen kysymys tai ratkaisu missään ongelmassa. Oli sitten kyse scifistä, terveydestä tai elämäntavan kestävyydestä. Teknologia on hengettömyyden kelvoton korvike, lelu jota käpälöidä.

Kun ihminen sanoo luonnon olevan julma tai raadollinen - miten hänellä voi olla perspektiivi näin pahasti hukassa.

Luonto on tärkeämpi kuin ihminen.

Luokka: »
Avainsanat:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
http://raulihaverinen.fi/?id=255