Diagnoosi
En kyllä itsestäänselvästi usko näihin diagnooseihin. Näiden taustalla joka tapauksessa on lineaarinen ihmisnormi (jonka kokonaisuus ja asema normina pitäisi käydä tarkemmin läpi) josta havaitaan poikkeamia oireiluna.
Lainauksia ja huomioita:
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (ADHD -- ) on oireyhtymä, joka liittyy aivojen tarkkaavuutta ja vireystilaa säätelevien hermoverkkojen häiriintyneeseen kehitykseen.
ADHD:lle ominaisia oireita ovat ikään ja kehitystasoon nähden liiallinen tarkkaamattomuus, yliaktiivisuus (ylivilkkaus, hyperaktiivisuus) ja impulsiivinen eli hetken mielijohteista syntyvä käytös. -- Tarkkaavuuden ongelmat näkyvät lapsella usein jatkuvina vaikeuksina keskittyä leikkeihin ja koulutehtäviin. Nuoruuteen tai aikuisuuteen asti jatkuessaan ne vaikeuttavat keskittymistä opiskelu- ja työtehtäviin. -- yksityiskohtien huomiotta jättämisenä ja pienistäkin ulkopuolisista ärsykkeistä häiriintymisenä. -- Tarkkaamattoman henkilön on usein vaikea keskittyä keskusteluun ryhmässä, mutta kahden kesken etenkin tärkeäksi koettu keskustelu voi kuitenkin sujua tavanomaisesti.
Mitä objektiivisia tai luonnollisia ihmisen elämään järjestymisen muotoja ovat koulutehtävät, opiskelu- tai työtehtävät tai välttämättä edes leikit? Vai ovatko ne yhteiskunnan järjestymisen muotoja jossa koettujen hyötyjen ohella voidaan opettaa tai teettää myös haitallisia asioita? Sellaisina muotoina ne ovat sidottuina "kulttuuriin" joka on muodostunut erilaisissa valtaan ja vallankäyttöön liittyvissä yhteyksissä, joille odotetaan ja edellytetään jatkuvuutta.
Keskittymisen häiriintymiselle voi olla aavistettava syy joka jätetään diagnosoinnissakin merkityksettä. Ei välttämättä ole kyse "tarkkaamattomuudesta" vaan siitä että huomio olisi jossakin muualla jos se vain tietäisi mihin hakeutua, ja huomio saattaa hakeutuu sinne minkä pelkkä olemassaolokin kielletään.
Asioiden merkityksiä yleisesti kielletään ja tämän takia yksilöt oireilevat eri tavoilla.
***
Jätän vielä jotain avoimeksi, mm.:
ADHD-diagnoosi edellyttää, että sille tyypillisiä oireita on useita ja että ne häiritsevät elämää usealla eri osa-alueella pysyväisluonteisesti. Ihmisellä voi olla joitakin selviä ja haitallisia ADHD-oireita, jotka kokonaisuutena eivät kuitenkaan täytä ADHD-diagnoosin ehtoja.
Tutkimuksissa on olennaista erottaa muut seikat, jotka voivat aiheuttaa ADHD:tä muistuttavia oireita. Taustalla voivat olla erilaiset oppimishäiriöt, sairaudet, masennustilat, luokan ilmapiiri, koulukiusatuksi tuleminen tai perheen sisäiset ongelmat ja kriisit.
***
Mikä sitten on hermoverkkojenkaan "häiriintynyt kehitys"? Mikä on se normi johon sen tulee oletettavasti vastata. Yhteiskunnassa hyväksytään myös sellaisia asioita joita ei tarvitsisi hyväksyä, normina pitämisestä puhumattakaan. Miten tämä ilmiö tulee esiin muuten kuin eri tavoin oireilemalla?
Kysymys on siitäkin onko keskinorminkin eläjien hyväksyttävä että jotkin yksilöt voivat olla sietämättömiä ja että ympärille kerrytettävän seurueen valikointi ja karsiminen voi olla itsessään osa ongelmaa. Toisaalta oireileva henkilö tekee tätä myös itse.
Vai onko nämä kysymykset kaikilta osin huomioitu? En usko.
Luonto itse asettaa haasteita selviytymiselle, yhteiskunta voi osaltaan niitä helpottaa, mutta asettaa niitä samalla edelleen lisää.
***
Nämä kysymykset ovat omiani riippumatta mikä on totuus ADHD-diagnoosista itsestään, mutta pohjautuvat esitettyyn tekstiin aiheesta joka itsessään ei anna niihin vastauksia, saati edes käsittele. Nämäkö eivät ole "relevantteja" kysymyksiä käsiteltäväksi missä tahansa yhteydessä?
On pääosin positiivista hyväksyä erilaisuutta, mutta hieman epäselvää ja epämääräistä nähdä ympäriinsä "häiriöitä", näinkin päin.
--
Lainausten lähde: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00353