Vaikutteista
Erilaiset lähestymistavat eivät ole ekletismiä, vaan sitä että olemassaolon paineessa yksilöllä, tietoisuudella, olemassaololla ja eri olioilla yleensä, jne. on erilaisia toisilleen rinnakkaisia tapoja käsitellä suhdettaan kulloinkin lähimpänä olevaan ongelmaan, ja ne kaikki käsittelevät ongelmaa rajasta jota ne eivät halua ylittää. On olemassa muitakin ajattelun tapoja, mutta jossain vaiheessa mitä tahansa ajattelua voi alkaa määrittää perversio, joka tässä yhteydessä tarkoittaa ensinnäkin sitä että yritetään itsepintaisesti väittää jotain mutta sovelletaan ajattelua joka kuuluu aivan muualle, ja konkreettisen elämän puitteissa on olemassa ilmiöitä tai elämänmuotoja joita tämä sana kuvaa parhaiten, eikä siihen voi suhtautua muuten.
Luulisin että fenomenologit ovat käsitelleet monia kysymyksistäni, mutta heidän ajattelunsa vaikuttaa liian saalistavalta juntalta – tosin olen valitettavasti lukenut heitä(kin) huonosti, ja ehkä juuri tästä syystä. Tätä junttaamista joutuu toki harrastamaan, jos massojen volyymia aikoo lainkaan käsitellä, mutta tapani lähestyä ongelmia Kierkegaardin hengessä mahdollisesti lisää kysymyksiin hetkeen liittyvän hälyttävyyden, jota hän mielestäni kuvaa riittävän hyvin mainitessaan "eettisyyden äärettömän vaatimuksen" (lainaus ulkomuistista). Kierkegaardilta taas jää pois jumalan siunaus karjataloudelle ja sen seurannaisille.