Elämä | Elämys | Elävöittäminen
Elämä
Elämä on elävyyttä jota suojellaan, ja toisaalta sitä elämää joka kulkee rinnalla vaikkei tahdottaisi.
Elämys
Elämys on kokemus tai oivallus elämänlinjojen kohdatessa. Turhat elämykset ovat kuluttamista, kuoleman rutiinia. Siksi siihen tylsistyy, tai sitä alkaa tuottaa.
Elävöittäminen
Kun esimerkiksi kaupunkia elävöitetään, mitä tämä elämä on? Tuotteistettuja ja valmiiksi paketoituja kokemuksia, jota toistetaan...
Mitään ei tunnu olevan ilman kuluttamista. Onko saavutettu elämä pois jostain? Kun sanotaan "elävä ja elämyksellinen" tarkoitaako tämä lähinnä lihoissa riekkumista?
...joka tuutti tuuttaa kulttuuria, ja sen asema alkaa olla kyseenalaistamaton.
Silloin elävöittäminen on kuollutta lihaa ja koirajumppaa, ja huolettomuus saalistavaa "elämänvoimaa".
Elämä ei kuitenkaan ole vain ihmiselämää, pakonomainen elämys liian helposti kadotetulle toiselle juuri päinvastaista. Toisen elämälle tilaa antaminen merkitsee väistymistä ja raskauden kantamista, elämä ei synny vain iloisesti ja huolettomasti elämän päälle.
"Elävöittäminen" on keinotekoisen taiteen ja viihteen viihtymisen tuottamista ymmärtämättä sitä elämää jota on jo, ja jota tuo toiminta uhkaa. Elävöittäminen on tuhoamista ja uuden tilalle keksimistä.
Tylsistyminen on viihdettä, ja sen vainomittainen nurmi.
Vedätyksen kannattelu
... jatkuvan kuoleman petoeläinvedätys vailla muuta kuin kuoleman yhteyttä, kuoleman taloutta.
Ihmiset luulevat olevansa jotenkin rauhallisia tai hyväntahtoisia (ja että heillä siksi on oikeus "viihtyä"), todellisuudessa ihmisen elämäntapa on äärimmäisen aggressiivinen.
Murhatunnelma
Eräs aineeton elämys on musiikki. Musiikkiesitys nostattaa jännitykselle, se on vedätys. Mikä on sen tarkoitus? Mikä on sellainen murhaaja joka "rakastaa elämät roskiin"?
Urheilija voi kadottaa "turhat ajatuksensa" musiikilla. Tällä hän kadottaa muun luonnon ajelehdituttavankin ajattavuuden ja tahtoo mitä tahtoo, keskeytymätöntä suoritustaan. Musiikki häätää urheilijan tietoisuudesta hänen jyränsä alta vuotavat "turhat ajatukset" jotta voi edetä kuin kone.
Mainoksissa tapahtuu erilaista töttöröötä, kuolemanvietillä hälläväliä hauskuuttelemista, tietenkin toisen kustannuksella, ja toisaalla lauletaan kalakavereista peitsamotyyliin.
Yksi suolistaa saaliitaan parkkipaikalla, toiselle luontosuhde on kuolleen eläimen esittelemistä koiralle. Tämä on aika loukkaavaakin, mutta jostain syystä tällainen hyväksytään "realiteettina".
Realiteetit ovat tarpeetonta aggressiota määräysvallan (määräävän aseman) ylläpitämiseksi. Se tuottaa hyödytöntä hyötyä joka jättää tuottamansa ongelmat toisille. Mitä taiteiljaan tulee, hän tyytyy saamiinsa lihoihin (lihoihin jotka on saanut) ja riekkuu niillä. Lääketiede taas ei vaivaudu edes selvittämään ihmisen taipumista ja hajoamista kaikkialle vetävän ristikkäisen saalistamisen paineen alla, tai se hyväksyy sen perustakseen ja vedättyy sen mukana kaikkialle.
Varpuset
Rock-musiikkikin kuulostaa varpuslinnun tappamiselta - amerikkaa, australiaa tai edes englantiaakaan ei viitsi paljoa enää edes ajatella.
Kuuban lähetystön selittämättömyyttä selvittävät... Olisiko mahdollista että oman tehotalouden syyllisyys soi korvissa kun maailma tyhjenee eikä vastassa ole enää kuin kuoleman junttaa? Guantanamon kidutuksen jäljiltäkö syntyi tarve tutkia "stressiä" varpuslinnuilla ja erityisesti orpolapsi varpusilla niin että jäljellä on loputon sirkkojen siritys...
Lintuja ymmärtämättömät ovat myös (hauskasti) kutsuneet varpusta epämusikaaliseksi, mutta kyseessä ovat siirrättelyäänet joilla on lukemattomia sävyjä, niin monia kuin on helvettejäkin. Samaan aikaan ihminen rämisee "tasavireisen" soittimensa kanssa.
Mitä oli rockin kapina? Establisoitua itseriittoisuutta jolla ei koskaan ollut mitään annettavaa, vaan loputon eteneminen. Lihalaajennos ja siirtymä - mitä varten?
Push the Sky Away?
Turvallisuus
Turvallisuus on
kirkkaat valot
ja lasinen lintuansa kuoleman kiristimessä puudeli laadukasta korkealuokkaista